آیا طراحی لوگو واقعا مهم است؟
طراحی لوگو، نقش مهمی در به رسمیت شناختن محصولات و خدمات کسب وکار شما دارد.علاوه بر این، لوگو حرفهای باعث ایجاد احساس اطمینان بین مصرفکنندگان میشود و به شناخته شدن نام تجاری در بازار، کمک میکند. این بدان معنی است که مصرفکنندگان با دیدن لوگو شما بلافاصله کسب وکار شما را تشخیص میدهند.
دلیل اصلی اینکه کسبوکارها بیشتر از قبل قصد طراحی لوگوی منحصر به فرد دارند، تاثیر لوگو در ایجاد تصویر در ذهن مخاطب است.
همه ما میدانیم که ایجاد اولین تصویر در ذهن افرادی که آنها را ملاقات میکنیم چقدر مهم است. این موضوع در تجارت نیز صادق است. صاحبان کسبوکارها از شرکتهای نوپا تا شرکتهای بزرگتر، سعی دارند تا تأثیر خوبی بر مخاطبان هدف خود بگذارند.
شرکتهای بزرگتر، سعی دارند تا تأثیر خوبی بر مخاطبان هدف خود بگذارند.
در زیر اهمیت های طراحی لوگو در کار آورده شده است:
شناسایی برند: لوگو به عنوان نماد شناخته شده برند، به مشتریان کمک میکند تا برند را با سرعت تشخیص داده و از رقبا تمایز پیدا کنند.
سازگار با هویت: طرح لوگو باید با هویت و فلسفه کسب و کار سازگار باشد. این به مشتریان اعتماد میدهد و حس قابل اطمینان را القاء می کند.
جذاب ساز: چشم پذیر بودن طرح لوگو، جذب مشتریان جدید را تسهيل ميكند و در خاطره آن ها ماندگار میشود.
ارتباط بصری: لوگو به عنوان یک ارتباط بصری، احساسات و ایدههای کسب و کار را به مشتریان منتقل میکند و باعث تعامل بین آنها و برند می شود.
قابل استفاده در تمام رسانهها: لوگو باید در همه رسانهها قابل استفاده باشد، از جمله وب سایت، کارت ویزیت، تابلو، تبلیغات چاپی و غیره.
حفظ همسانی: لوگو به عنوان چشم انداز شناسایی برند، در طول زمان باید همسان باقی بماند تا شناخت کسب و کار را حفظ کند.
قابل تغییرپذیر: لوگو باید قابل تغییر و بهروزرسانی باشد تا با نیازهای جدید کسب و کار سازگار شود.
حق نشر: طرح لوگو به عنوان یک اثر هنری، حق نشر دارد .
طبق یک مطالعه، اگر شرکتی بخواهد مشتریان را نسبت به برند خود وفادار کند، برداشت اول مشتری از برند بسیار مهم است. این مطالعه نشان داده است که وقتی صرفکنندگان، برای اولین بار قصد خرید محصولی را دارند، ۴۸٪ از آنان به یک برند خاص وفادار هستند.این و بسیاری از آمارهای دیگر، اهمیت ایجاد اولین تصور در ذهن مصرفکنندگان را نشان میدهد.
طراحی لوگو می توانند به کسبوکارها، برای ایجاد تأثیر اولیه مثبت و ماندگار در ذهن بینندگان و مخاطبان هدف، کمک کند.
هر کسب وکاری دارای لوگویی است که نشان دهنده ارزشها و ویژگیهای آن در بازار است.
اما همه لوگوها قادر نیستند هدف تجارت را به طور موثر به مردم منتقل کنند. طراحی لوگو، نقش اصلی را در بازاریابی فضای رقابتی امروزی ایفا میکند.
در ادامه بررسی خواهیم کرد که چرا طراحی لوگوی تجاری برای کسب وکارها و سازمآنها اهمیت دارد.
"روشهای طراحی لوگو"
طراحی لوگو تصویری : در طراحی لوگوی تصویری معمولا اشکال و آیکون ها، وظیفه اصلی انتقال پیام بصری به مخاطب را دارند. طراحی لوگوی تصویری اصولا سبکی از طراحی لوگو است که بر مبنای فرم وشکل گرافیکی طراحی میگردد. از معروف ترین لوگو های تصویری میتوان به لوگو اپل، لوگو توییتر، لوگو مرسدس بنز، لوگو فایر فاکس، لوگو المپیک، لوگو شل و ده ها لوگوی تصویری دیگر اشاره کرد که هر کدام در زمینه فعالیت خود بسیار مطرح میباشند. معمولا طراحی لوگو تصویری در سه حالت طراحی میشود:
-
طراحی لوگو تصویری بر اساس ارتباط مستقیم با برند
-
طراحی لوگو تصویری بر اساس ارتباط مفهومی با نوع فعالیت برند
-
طراحی لوگو تصویری بدون ارتباط با ساختار های مفهومی و مستقیم(لوگو انتزاعی)
طراحی لوگو نوشتاری: در طراحی لوگوی نوشتاری حروف و کلمات وظیفه انتقال پیام برند به مخاطب را دارند. طراحی لوگو نوشتاری ممکن است لوگو تایپ یا وردمارک هم خوانده شود.طراحی لوگوی نوشتاری اصولا حالتی از طراحی لوگو است که بر مبنای نوشته یا ادغام حروف طراحی میگردد. از معروفترین لوگوهای نوشتاری میتوان به لوگوتایپ کوکاکولا، لوگوتایپ سامسونگ، لوگوتایپ گوگل و ده ها لوگو تایپ و نشانه نوشتاری اشاره کرد که هر کدام از این لوگوتایپ ها مگا برندهایی در سطح جهانی هستند. معمولا طراحی لوگو نوشتاری در سه حالت طراحی میشود:
- طراحی لوگو نوشتاری با ساختار لوگوتایپ
- طراحی لوگو نوشتاری با ساختار مونوگرام
- طراحی لوگو نوشتاری با ساختار حرف اول
طراحی لوگو ترکیبی: طراحی لوگو ترکیبی در اصل تلفیقی بین:
- لوگو نوشتاری
- لوگو تصویری
طراحی لوگو در روانشناسی میتواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای نمایش هویت و ارزشهای یک مرکز روانشناسی استفاده شود. در طراحی لوگو در روانشناسی، باید عناصر و نمادهای مناسب برای نمایش مفهومهای مختلف روانشناسی استفاده شود .
برخی از عناصر و نمادهای معمولی در طراحی لوگو در روانشناسی عبارتند از:
سطح : استفاده از خط ها و شکل های که نمایانگر تعادل ، ثبات و پذیرش هستند.
رنگ : استفاده از رنگ های آرام و طبقاتی که حات ارامش ، تعادل و صلح را منتقل می کند .
نور پردازی : استفاده از نورپردازی مناسب برای جلب تمرکز و تاثیر مثبت بر روح و ذهن .
شکل دهی : استفاده از شکل های هندسی مناسب برای نمایش تعادل و هماهنگی درونی .
نمادها : استفاده از نمادها مانند درخت ، قلب ، پروانه و... که به عنوان نمادها روانشناسی شناخته می شوند.
طراحی لوگو در روانشناسی باید با دقت و تأمل زیاد انجام شود تا بتواند هدف و فلسفه مرکز روانشناسی را به خوبی منتقل کند. همچنین، لازم است که لوگو قابل خواندن و قابل شناسایی باشد تا بتواند به عنوان یک علامت قابل تشخیص استفاده شود.
نمونه های بیشتر لوگو روانشناسی :